Direktlänk till inlägg 2 januari 2012

Den sista måltiden....

Av mylvan - 2 januari 2012 18:18

Ja, nu har jag intagit den sista måltiden.... för ett tag i alla fall.


Imorgon är det 2 veckor kvar till min operation...   Och imorgon ska jag påbörja en 2 veckors "flytfas". Vilket innebär till största delen flytande föda i form av proteinmål såsom modifast eller allevo. Har även beställt olika produkter från Skandiet som Centrum För TitthålsKirurgi rekomenderar. De har även soppor och proteinomeletter, gör att det känns mer som "riktig" mat. Vissa grönsaker var också tillåtna under den här "flytfasen", skönt att man får tuggga lite också. Och som dryck är det vatten eller kaffe/te utan socker som gäller. Ja de här närmsta 2 veckorna blir en utmaning. Så alla i min omgivning får ursäkta om jag kommer vara lite stingslig ett tag...  Och imorgon börjar jag jobba efter julledigheten, det blir en utmaning i sig att jobba och inte äta som vanligt. Härhemma kan jag ju göra något annat medan de andra äter men på jobbet behövs man vid bordet. Mina måltider är uppdelade på 6 st under dagen med frukost, lunch middag och 3 mellanmål. De tillåtna grönsakerna fick man äta mellan måltiderna vid sug. Synd att inte morötter fanns med på listan.


Efter operationen är det 2 veckors flytande kost för att följas av 2 veckor med puréer innan jag får börja med mer "riktig" mat... Så efter måltiden bestående av spagetti och köttfärssås ikväll kommer det dröja ca 6 veckor innan jag äter "vanlig" mat igen... Fast efter operationen kanske jag inte ens är särskilt sugen på mat utan det är väl de här 2 veckorna före operationen som blir de tuffaste veckorna med sug efter mat och gottigott. Hoppas jag... Idag var jag t om och köpte mig en semla eftersom jag kanske inte kan komma att äta det när det är fettisdagen och jag älskar semlor.


Just nu hoppas jag att de här 2 veckorna går fort och utan alltför mycket hunger och sug... Nu kommer verkligen självkontrollen att testas. Det kommer inte bli lätt men det SKA gå.  


Nervositeten inför operationen kommer krypandes lite mer och mer. Idag var jag och hämtade ut nästan alla recept jag fått, det enda som inte fanns inne var sprutorna med blodförtunnande jag ska ge mig själv (!) sen... Det blir ju även det en utmaning med tanke på hur mycket jag ogillar sprutor... Tankarna snurrar mycket runt just sövningen och tiden direkt efter operationen. Har aldrig blivit sövd förut så jag har ingen aning om hur det är. Och hur ont kommer jag ha efter operationen...??? Tror inte min smärttröskel är särskilt hög.  


Men hur som helst ser jag fram mot utmaningen den här operationen innebär och allt det här nya året kan bjuda på. Blir intressant att se hur jag ser ut vid nästa nyår jämfört med det här...


Så tills nästa gång jag tar mig i kragen och skriver:


Hej hopp gummisnopp!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mylvan - 8 maj 2012 19:17

Ja, det här med att blogga går ju bra... eller inte. Blir inte så värst mycket skrivande inte. Men nu kommer en liten uppdatering.   Sist jag kollade hade jag gått ner 22 kg. Känns helt overkligt. Men det känns, inte minst eftersom jag kommer i h...

Av mylvan - 3 mars 2012 17:04

Ja, nu har jag mofflat kycklingfilé... Fick i mig en halv innan jag blev tokmätt. Har väl aldrig kunnat säga att jag mofflat kycklingfilé när jag ätit en halv.   Så mycket kött har jag nog inte fått i mig på en måltid sen före operationen...   Ma...

Av mylvan - 11 februari 2012 17:43

Ja, som nyligen viktopererad kretsar det mesta i min värld runt mat just nu. Inte så att jag är hungrig eller så utan runt att få i sig tillräckligt med mat... Är i den spännande puréfasen nu... *urk*. Orkar inte riktigt med bebismat längre så det...

Av mylvan - 25 januari 2012 20:18

Peppar, peppar, men jag tror det har vänt nu... Idag känns det lite bättre än igår och igår var lite bättre än i förrgår.   Och jag tror jag måste ha en av världens goaste kirurger. Han har ringt tre dagar i rad nu och kollat av läget och peppat li...

Av mylvan - 23 januari 2012 11:53

Jaha, då var man opererad nu då.   Ca 12 i tisdags var det dags.... Var ganska nervös. Vi var 5 som gjorde det samma dag. 4 kvinnor och en man. Jag var nummer tre. När först ettan och sen tvåan åkte in och sen ut ur operationstummet blev jag mer ...

Presentation

Är en helt vanlig kvinna i början av de 30 med hus, sambo och 2 barn...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards