Alla inlägg under januari 2012

Av mylvan - 25 januari 2012 20:18

Peppar, peppar, men jag tror det har vänt nu... Idag känns det lite bättre än igår och igår var lite bättre än i förrgår.  

Och jag tror jag måste ha en av världens goaste kirurger. Han har ringt tre dagar i rad nu och kollat av läget och peppat lite. Jag behöver bara ringa eller mejla om det är det minsta jag undrar över. Verkligen ett helhets-omhändertagande på Cftk. Kan inte vara nöjdare just nu.


De senaste dagarna har som sagt varit ganska tuffa och bitvis är det fortfarande tufft och kommer nog vara så ett tag. Men så länge varje dag är liiite bättre än föregående är jag glad. Imorgon ska jag till vårdentralen och ta bort agrafferna jag har på magen. Ser lite ut som Frankenstein med metallklämmor på 5 olika ställen...   Och jag fick sova ganska skapligt inatt för första gången på ett par nätter nu. Bara det gör att man känner sig lite mer positiv.


Och så förbereder jag för nästa fas i kostrehabiliteringen... Nämligen den otroligt spännande puréfasen...   Låter konstigt men längtar efter lite puréad mat nu. Har bara intagit flytande i snart 10 dagar. Har inga idéer alls om vad jag ska "dricka" längre, börjar bli ganska tradigt... Så nu håller jag på och läser på lite barnmatsrecept som passar utmärkt under denna fas. Dietisten sa att man även kunde köpa barnmatsburkar att ha som lite i reserv hemma. Så imorgon blir det en tripp till affären oxå.


Hej hopp så länge

Av mylvan - 23 januari 2012 11:53

Jaha, då var man opererad nu då.


Ca 12 i tisdags var det dags.... Var ganska nervös. Vi var 5 som gjorde det samma dag. 4 kvinnor och en man. Jag var nummer tre. När först ettan och sen tvåan åkte in och sen ut ur operationstummet blev jag mer och mer nervös.Lite var för att jag aldrig blivit sövd förut. Men den första "drogen" jag fick därinne var underbar...   Sen kommer jag inte ihåg så mycket mer. Fösrta natten låg vi fem i ett uppvakningsrum och den natten var inte att leka med. Tryckte på knappen efter sköterskan vääääldigt ofta för att få smärtstillande och något mot det hemska illamåendet. Kräktes en del den natten. Och att kräkas med en tom nyopererad magsäck är inget att rekomendera....


Dag två fick vi varsit litet rum. Med ställbara sängar och superfluffiga täcken. Synd bara att man mådde så pass dåligt att man inte riktigt uppskattade det fullt ut. Rummen var uppkallade efter vännerna i "Friends". Jag bodde i rum Rachel. Den dagen skulle vi även börja att intaga dryck.... 1dl drickyoughurt och 1 dl proviva fick vi. Jag fick väl i mig ca ½ dl allt som allt. Sen fick vi lite tabletter vi skulle ta och då kom allt upp. Sen fick jag väl bara i mig några ynka teskedar vatten den dagen. De andra verkade få i sig lite mer och fick behålla det. Så dag två gick mest åt att må illa, få dropp och slumra...


Dag tre var det hemgång. Än en gång verkade de andra få i sig, om än inte allt så något i alla fall. Jag fick lite dropp och sammanlagt ca ½ dl proviva den dagen.

Min kära sambo kom och hämtade mig vid 11 tiden. Bilresan hem gick bra men jag var lite trött. Sov en stund när jag kom hem. Sen kom älskade mamma och pappa ut och hämtade barnen så de fick sova där i 2 nätter så jag kunde vila.


Sen jag kom hem har jag mått ganska risigt och fått kämpa för varje tesked som ska ner. Och kramperna i magen och illamåendet blev bara värre och värre. Men tänkte lite som att: Ja ja det är en tuff dag idag men det blir bättre imorgon... Jo visst! I fredags natt vaknade jag vid 4 och mådde riktigt risigt. Men tog en ny morfintablett och led igenom hela lördagen oxå. Men i söndags morse orkade jag inte längre så då åkte jag in till akuten. Det blev ett besök på ca 4 timmar, väldigt plågsamma timmar. Med konstanterandet att jag hade kraftig förstoppning... Roligt värre tänkte jag men tur att det inte var något värre. Fick både laxerande droppar och lavemang. Och det var det värsta jag någonsin varit med om. Har en fläskläpp efter en avtuppning som bevis på det... Men nu tror jag det "löst" sig om man säger så...   

Som läkaren på akuten sa: Inget uttag, inget intag.


Så idag 6 dagar efter operationen är det lite lite bättre. Pratade med min kirurg uppe i Stockholm idag. Kändes bra. Han lugnade ner mig lite angående att jag fortfarande inte får i mig så mycket. Han är så lugn och mjuk att prata med. Så nu borde det bli lite bättre varje dag. Och jag är så tacksam för alla nära och kära omkring mig. Utan de skulle jag aldrig orka detta! Puss på er!


Idag ställde jag mig även på vågen...   Sedan den 3:e januari när jag började med flytkost har jag gått ner 8,9 kg...  


Nu ska jag slappa på soffan en stund och jobba på att få i mig något mer.

Av mylvan - 16 januari 2012 16:24

Ja, då var man på inskrivning idag. Blev att prata med kirurgen, narkosläkaren och sköterskor samt lite provtagning. Har ett blått armveck för att bevisa det...

Men det slutade med att hon fick sticka uppe på handen för att hitta nåt blod. Får väl se hur det går när jag ska sticka mig själv i magen ikväll... Hujedamej... Men det är bara bita ihop och hugga sta antar jag.  


Blir ett kort inlägg idag. Har lite saker att förbereda inför operationen imorgon.


Hej hopp gummisnopp!

Av mylvan - 15 januari 2012 21:02

Ja då är det äntligen snart dags för operation. Imorgon ska jag på inskrivning mellan 8 och 13. Vilket innebär en ganska tidig morgon med ett tidigt tåg. Funderar på om jag ska chansa på att tågen går som de ska och ta ett tåg så att jag kommer i lagom tid eller om jag ska ta ett extra tidigt tåg och (om det är i tid) sitta och vänta ganska länge i Stockholm... Känns som om jag chansar på att komma i lagom tid.


Får mycket frågor om jag är nervös än. Ärligt talat är jag inte särskilt nervös. Känns fortfarande ganska overkligt att det äntligen ska bli av. Sen är det något jag funderat fram och tillbaka över i snart 3 års tid. Så jag känner nog mest förväntan. Men nervositeten hinner nog komma...


Det jag tänker mest på är sövningen och de sprutor jag ska ge mig själv efteråt... Och lite på hur ont man kommer ha efteråt. Men inte direkt att jag är nervös över det, än....


Flytfasen då, hur har den gått?

Jo den har gått... Jobbigt som fan men det har gått. Har stått emot mat, semlor, fikabröd, varit på 2 födelsedagsfirande osv.... Även om det ska vara strikt flytande föda efter operationen känns det som om det blir lättare med tanke på att jag inte kommer ha samma hunger som jag har nu. Och efter kommer jag få ta lite fil eller youghurt vilket jag inte får nu.


Men nu börjar det bli dags att plocka fram allt tills imorgon och sen sussa kudde.


Natti, natti.

Av mylvan - 7 januari 2012 11:23

Ja, inte är det lätt att genomföra en 2 veckors flytfas inte..... Det är soppor, olika drycker och en massa vatten. Tror aldrig jag sprungit och kissat så mycket som jag gör just nu.  

Som tur är så är det en del grönsaker som är godkända att äta, men fantasin tar ju slut efter ett tag på vad man ska göra med dom. Dom två första dagarna blev det alldeles för mycket paprika och vitkål... Det kändes i magen vill jag lova. Men igår lyckades jag göra någon sorts grönsaksgryta med krossade tomater som var helt okej. Och bland de produkter jag beställt så var det med omeletter som var ganska okej, särskilt om man blandade i lite grönsaker.  

Känns ju som mat i alla fall i motsats till att bara dricka ett par deciliter näringsdryck.

Men nu har jag ätit denna kost sen i tisdags och vågen visar -2,6 kg... Fast jag kan ju inte påstå ett den gör underverk för humöret... Är lite lätt stingslig och oerhört trött hela tiden. Men nu är 4 dagar avklarade och bara 10 dagar återstår

Av mylvan - 2 januari 2012 18:18

Ja, nu har jag intagit den sista måltiden.... för ett tag i alla fall.


Imorgon är det 2 veckor kvar till min operation...   Och imorgon ska jag påbörja en 2 veckors "flytfas". Vilket innebär till största delen flytande föda i form av proteinmål såsom modifast eller allevo. Har även beställt olika produkter från Skandiet som Centrum För TitthålsKirurgi rekomenderar. De har även soppor och proteinomeletter, gör att det känns mer som "riktig" mat. Vissa grönsaker var också tillåtna under den här "flytfasen", skönt att man får tuggga lite också. Och som dryck är det vatten eller kaffe/te utan socker som gäller. Ja de här närmsta 2 veckorna blir en utmaning. Så alla i min omgivning får ursäkta om jag kommer vara lite stingslig ett tag...  Och imorgon börjar jag jobba efter julledigheten, det blir en utmaning i sig att jobba och inte äta som vanligt. Härhemma kan jag ju göra något annat medan de andra äter men på jobbet behövs man vid bordet. Mina måltider är uppdelade på 6 st under dagen med frukost, lunch middag och 3 mellanmål. De tillåtna grönsakerna fick man äta mellan måltiderna vid sug. Synd att inte morötter fanns med på listan.


Efter operationen är det 2 veckors flytande kost för att följas av 2 veckor med puréer innan jag får börja med mer "riktig" mat... Så efter måltiden bestående av spagetti och köttfärssås ikväll kommer det dröja ca 6 veckor innan jag äter "vanlig" mat igen... Fast efter operationen kanske jag inte ens är särskilt sugen på mat utan det är väl de här 2 veckorna före operationen som blir de tuffaste veckorna med sug efter mat och gottigott. Hoppas jag... Idag var jag t om och köpte mig en semla eftersom jag kanske inte kan komma att äta det när det är fettisdagen och jag älskar semlor.


Just nu hoppas jag att de här 2 veckorna går fort och utan alltför mycket hunger och sug... Nu kommer verkligen självkontrollen att testas. Det kommer inte bli lätt men det SKA gå.  


Nervositeten inför operationen kommer krypandes lite mer och mer. Idag var jag och hämtade ut nästan alla recept jag fått, det enda som inte fanns inne var sprutorna med blodförtunnande jag ska ge mig själv (!) sen... Det blir ju även det en utmaning med tanke på hur mycket jag ogillar sprutor... Tankarna snurrar mycket runt just sövningen och tiden direkt efter operationen. Har aldrig blivit sövd förut så jag har ingen aning om hur det är. Och hur ont kommer jag ha efter operationen...??? Tror inte min smärttröskel är särskilt hög.  


Men hur som helst ser jag fram mot utmaningen den här operationen innebär och allt det här nya året kan bjuda på. Blir intressant att se hur jag ser ut vid nästa nyår jämfört med det här...


Så tills nästa gång jag tar mig i kragen och skriver:


Hej hopp gummisnopp!


Presentation

Är en helt vanlig kvinna i början av de 30 med hus, sambo och 2 barn...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards